Halaman

Isnin, Februari 04, 2013

jom ke Tanjungpinang Indonesia.

Assalam... baru-baru ini entah bagaimana tiba-tiba tergerak untuk ke negara orang lagi.Jadi tanpa perancangan kami pilih untuk ke Tanjungpinang Indonesia memandangkan feri ke sana tak jauh.Pergi The Zon,ambil tiket dalam RM 144 .00 sorang..jika tak silaplah.. tapi jika nak ambil pergi balik pun boleh..ikut kesesuaian.Perjalanan ke sana lebih lama berbanding ke Batam. hampir 3 Jam. Tapi jangan risau kerana feri kesana kebanyakannya boleh naik ke atas.jadi taklah boring sangat dok dalam feri jaa.


 Boleh cuba naik atas ..Cantik pemandangan lautnya....

                         










Sampai kesana,jangan risau pasal pengangkutan.Banyak tersedia.Tapi kawasan Hotel sebenarnya tak jauhpun dari Jetty,boleh jalan kaki ja .Pusing-pusing sana,InsyaAllah jumpa.Hotel pertama kami pilih hotel Jojo.Ia betul-betul berhadapan Masjid.Harganya dlm 120 000 rupiah..tak mahal sangat.Hotelnya biasa sahaja tapi sebab depan masjid ,kira oklah setidak-tidaknya dapat gak dengar azan masuknya waktu solat.








                                                       


Suasana di Tanjung pinang hampir sama dengan Malaysia.Masyarakatnya baik hati dan sedia membantu bila-bila masa.Hari kedua kami memilih untuk berubah Hotel.. Cari hotel yang mengahadap Laut pula.Tak jauh dari situ..Jalan kaki pun sampai jadi tak perlulah cari kereta atau pengangkutan lain.Hotel Kedua lebih cantik .Kami menginap di Hotel Laut Jaya.. urusniaga Hotel ini menggunakan duit dolar Singapore.. tapi boleh juga guna RM dan Rupiah.Cuma pada senarai harga dan pampletnya menggunakan dolar Singapura..pandai-pandailah tukar sendiri..semalam cuma 32 dolar Singapore..berbaloi2.view cantik dan layanan terbaik.cuma restoran kat bawah tak pasti kesahihan halalnya,jadi lebih berhati2lah.. nak mudah pergi jee kedai depan sikit..cari yg betul2 meyakinkan.

                                                   

Gambar yang diambil dari bilik hotel













Depan Hotel bolehlah dikatakan pelabuhan kecil. Banyak juga proses pengangkutan barang dan bot2 kecil yang menunggu penumpang ke Pulau Bugis..



Selain dari itu,bila sampai kesini,jangan lupa pergi ke Pulau Penyengat..Naik Bot dalam 10 000 rupiah sahaja seorang.





Apa yang ada di pulau penyengat ?...haaa gambar ini dapat menjawab...
























erm...sebenarnya dah malas nak menaip ni..hehehe... apapun pulau penyengat ini memang pulau yang mempunyai sejarah tersendiri..Bagi sesiapa yang nak tahu tentang raja-raja melayu bolehlah datang kesini..Banyak makam 2 raja2 melayu disini.

oklah rakan2,nampaknya setakat ini dahulu perkongsian.. Mudah-mudahan yang nak kesana,info ini dapat membantu... wassalam..

0 ulasan:

Template by - Abdul Munir - 2008